Zoeken

Visie

Visie van de school

Onze school is een basisschool die behoort tot het officieel gesubsidieerd onderwijsnet. Het schoolbestuur is het stadsbestuur van Harelbeke. 
Als openbare instelling staat onze school open voor alle kinderen, welke ook de levensopvatting van de ouders is. De vrije keuze uit de diverse godsdiensten en de op die godsdienst berustende zedenleer is gewaarborgd.

Beslissingen inzake gemeentelijk onderwijs, rekening houdend met de vigerende onderwijswetgeving, behoren tot de bevoegdheid van de gemeenteraad. De administratieve zetel  van onze school bevindt zich op het Paretteplein 21, Harelbeke.

Levensbeschouwelijke uitgangspunten

Principiële houdingen t.a.v. de mens en maatschappij : het gemeentelijk onderwijs wil mensen vormen die in de samenleving van morgen ten volle hun verantwoordelijkheid tegenover zichzelf en tegenover  de gemeenschap kunnen opnemen.

Wij houden ons voor de kinderen op te voeden dat zij, zonder afbreuk te doen aan hun fundamentele vrijheden en rechten, in staat zijn niet alleen hun persoonlijke belangen maar ook de collectieve belangen van alle mensen te verdedigen, in dienst van de gemeenschap. Zij zullen dit doen in een geest van verdraagzaamheid en van eerbied voor de opvatting van anderen. Anders streven wij ernaar een basis te leggen voor een goed functionerende democratische samenleving.

Ontwikkeling en opvoeding

We staan achter volgende uitspraken met betrekking tot het kind:

  • Elk kind is anders

  • Elk kind moet gewaardeerd worden in zijn eigen kennen en kunnen

  • De kinderen moeten beschermd worden 

  • De rechten van het kind moeten gerespecteerd worden
     

Deze waarden vinden we cruciaal:

  • Respect hebben voor elkaar

  • Empathisch omgaan met elkaar

  • Vertrouwen hebben in elkaar

  • Het zelfvertrouwen versterken bij elkaar

  • Een gepaste communicatie voeren tussen elkaar

Het ontwikkelingsproces

In het proces van ontwikkeling moet het kind gestuurd worden en daarbij zijn ervaringen en confrontatie met het aangeboden milieu bepalend.

Goede opvoedingshulp moet voldoen aan volgende omschrijving:

  • veiligheid en een beschermende relatie is een voorwaarde voor groei en ontwikkeling

  • hulp tot realisatie van een positief eigenbeeld

  • het kind bewust maken van zijn eigen mogelijkheden en bijbrengen van vaardigheden, structuren en attitudes in functie van het welslagen in een doorlopend ontwikkelingsproces.

Het schoolconcept

Om de voornoemde pedagogische objectieven te bereiken zal onze school de volgende hulp bieden :

  • Opvoeding van de totale persoonlijkheid (cognitief, dynamisch-affectief
    en psychomotorisch);

  • Bevorderen van sociaal bewustzijn en van sociale vaardigheden ;

  • Zich thuis voelen in de school en bij de leerkracht ;

  • Zorg voor differentiatie en individualisatie ;

  • Ontwikkeling van verantwoordelijkheidsbesef en kritische zin ;

  • Het verwezenlijken van de in het leerplan voorgeschreven eindtermen ;

  • Steun bieden bij het verwerven van een eigen studiemethode ;

  • Respect voor de natuur opbrengen ;

  • Aandacht voor de overgang thuis - school, kleuter-lager, lager-secundair;

  • Aandacht voor de wereld rondom het kind ;

  • Aandacht voor  kinderen die ‘anders zijn of anders in het leven staan’.